رستوران های ایرانی

پیش غذا

طرز تهیه و دستور پخت کبه برشته

کبه برشته,www.res2ran.com

مواد لازم

برنج 200 گرم
عدس دال 150 گرم
گوشت گوساله چرخ شده  200 گرم
روغن و زعفران به ميزان لازم
جعفري خرد شده 50 گرم
پياز 1 عدد خرد شده
نمک ، فلفل ، ادويه ، زردچوبه به ميزان لازم

 

طرز تهيه

  1. اصل اين غذا عربي است که در جنوب کشور نيز مورد استفاده است . برنج را با عدس مخلوط کرده و از دو ساعت قبل خيس مي کنيم .بعد اين مخلوط را به حالت کته مي پزيم طوري که برنج و عدس کاملاً مغز پخت شوند 
  2. بعد مي گذاريم کمي خنک شود و به حالت ولرم در آيد سپس آنرا چرخ مي کنيم . نبايد موقع چرخ کردن برنج داغ يا سرد باشد . 
    تناسب بين اندازه برنج و عدس را تغيير ندهيد .چون باعث مي شود انسجام کبه ها به هم بخورد . 
  3. کبه دو نوع تهيه مي شود .يکي نوع خشک آن که با برنج يا مخلوط برنج و عدس تهيه مي شود و نوع ديگر کبه خيس که با بلغورگندم تهيه مي شود . 
  4. اگر بخواهيد از بلغور گندم استفاده کنيد بلغور را 5-4 ساعت در آب ولرم خيس کنيد .بعد کاملاً آبکش کنيد سپس چرخ کنيد يا با دستگاه غذاساز آن را کاملاً له کنيد و سپس استفاده کنيد . 
  5. پياز را درظرف روي حرارت به تنهايي کمي تفت مي دهيم ,بعد روغن را اضافه مي کنيم و تفت مي دهيم تا پياز طلايي شود .روغن نبايد زياد باشد چون باعث مي شود که مايع کبه شل شود و موقع سرخ کردن انسجامش از بين برود .گوشت را به پياز اضافه مي کنيم و کاملاً تفت مي دهيم با قاشق گوشت را خوب له مي کنيم و تکه هاي به هم چسبيده را از هم جدا مي کنيم  تا گوشت خوب بپزد.
  6. برنج و عدس را که بعد از پختن به حالت خمير درآمده در ظرفي مي گذاريم وسطش را کمي گود مي کنيم و زعفران حل شده را داخل آن مي ريزيم . استفاده از زعفران اختياري است .درصورت استفاده آن را غليظ دم کنيد . 
  7. فلفل سياه ، ادويه کاري سبز ، نمک و زردچوبه را هم داخل خمير مي ريزيم و مخلوط مي کنيم و با دست ورز مي دهيم . به مواد روي حرارت هم از ادويه ها اضافه مي کنيم و تفت مي دهيم و جعفري را هم به اين مواد اضافه کرده و مخلوط مي کنيم . حرارت را خاموش مي کنيم و مواد را از روي گاز بر مي داريم و مي گذاريم خنک شود . 
  8. دستمان را نم مي کنيم و خمير برنج را ورز مي دهيم .بعد دو دستمان را نم کرده از خمير بر مي داريم و داخل دست صاف مي کنيم .با قاشق از مواد برداشته و داخل خمير مي گذاريم بعد خمير را تا کرده و مي بنديم و داخل دست به شکل گرد و صاف بدون ترک در مي آوريم . روغن را داخل ظرف کاملاً داغ مي کنيم . بعد کبه ها را داخل آن سرخ مي کنيم تا رنگ آنها طلايي شود . 
  9. مي توانيد از مقداري جعفري علاوه بر مواد مياني براي داخل خمير برنج هم استفاده کنيد تا کبه ها به صورت دو رنگ دربيايد . دقت کنيد اگر مواد خيلي داخل روغن سرخ شود برنج مي سوزد . حرارت روغن بايد تند و يکنواخت باشد اگر حرارت کم باشد تمام روغن جذب مواد مي شود .

 

 

 

res2ran.com